Lista najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi, przygotowana przez Samorząd Studencki Politechniki Łódzkiej:
- 01. Gdzie mogę szukać aktualnych informacji odnośnie kolejnych działań PŁ w związku z sytuacją epidemiologiczną?
- Oficjalnym źródłem informacji jest strona http://koronawirus.p.lodz.pl/. Wszelkie pytania w związku z sytuacją można kierować pod adres koronawirus.student@info.p.lodz.pl
- 02. Gdzie szukać oficjalnych informacji związanych z epidemią koronawirusa?
- Zalecamy korzystać ze strony Ministerstwa Zdrowia (https://www.gov.pl/web/zdrowie) oraz GISu (https://gis.gov.pl/).
- 03. Źle się czuję i obawiam się, że jestem zarażony koronawirusem. Co powinienem zrobić?
- Przeanalizuj swoje objawy. Jeśli masz kaszel, duszności, problemy z oddychaniem i wysoką gorączkę (ok. 38 st. Celsjusza lub wyższą), koniecznie skontaktuj się z najbliższą stacją sanitarno-epidemiologiczną. W razie konieczności bycia hospitalizowanym w wyniku podejrzenia zachorowania lub zostania objętym kwarantanną jesteś zobowiązany bezzwłocznie powiadomić o Twoim stanie dziekana Twojego wydziału.
- 04. Czuję, że nie radzę sobie z obecną sytuacją, szczególnie w z związku z izolacją i groźbą zarażenia siebie lub bliskich. Co mogę zrobić?
- Możesz umówić się na konsultację z psychologiem współpracującym z PŁ w ramach działalności Akademickiego Centrum Zaufania PŁ w formie czatu lub spotkania online. Szczegóły znajdziesz na profilu https://www.facebook.com/patryk.bon.54. Zajrzyj też do broszury przygotowanej przez zespół psychologów BON PŁ - dostępna jest pod adresem: https://www.p.lodz.pl/sites/default/files/pliki/broszura_2.pdf
- 05. Czy w okresie, w którym odwołane są zajęcia, będzie można załatwić jakieś formalności na uczelni?
- Tak. Administracja uczelni będzie pracować w tym czasie. Zaleca się wszystkie sprawy w miarę możliwości załatwiać w sposób zdalny (dokumenty przesyłać drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, kontaktować się telefonicznie i mailowo). Załatwienie sprawy poprzez kontakt bezpośredni będzie możliwe w wyjątkowych sytuacjach, w których innej możliwości nie będzie. Szczegóły zawarte są w informacjach Prorektora ds. studenckich na stronie koronawirus.p.lodz.pl
- 06. Kiedy możliwy będzie powrót na zajęcia bezpośrednio na uczelni?
- Zgodnie z obecnymi ustaleniami władz, nastąpi to 31 sierpnia 2020 r.
- 07. Czy wstęp do budynków PŁ jest zabroniony?
- Nie, ale jest ograniczony do absolutnego minimum. Aby wejść do budynku PŁ, trzeba okazać dokument tożsamości. Co więcej, jest ograniczona ilość dostępnych wejść na kampusy. Wejście na kampus A odbywa się wyłącznie bramą od ul. Żeromskiego 116, na kampus B od ul.Wróblewskiego 3/5 oraz furtką przy budynku B19 (CTI), na MITR zaś od ul. Wróblewskiego 15.
- 08. Co mogę zrobić w sytuacji, gdy jestem przeznaczony do skreślenia z listy studentów w kontekście obecnej sytuacji?
- Wszelkie podania w sprawie utrzymania rejestracji na semestr letni (tj. pozostania na studiach), wyjaśnienia w tej sprawie i inne niezbędne dokumenty powinieneś przesyłać drogą elektroniczną na adres mailowy dziekanatu, korzystając z uczelnianej poczty elektronicznej. W razie wymogu dostarczenia oryginałów podań należy przesyłać je pocztą. Same procedury możliwych działań i czas na ich dokonanie nie ulega zmianie.
- 09. Czy mogę umówić się na spotkanie z prodziekanem ds. studenckich?
- Wszyscy prodziekani ds. studenckich muszą wyznaczyć godziny konsultacji w formie telefonicznej - będziesz mógł porozmawiać o swojej sprawie.
- 10. Co w sytuacji, gdy do ukończenia pracy dyplomowej muszę wykonać badania na uczelni? Kiedy będzie to możliwe?
- Będzie to możliwe od 1 czerwca 2020 r, na pisemny wniosek studenta złożono do prodziekana ds. studenckich, po uzyskaniu pozytywnej opinii promotora i zgody kierownika jednostki, w której realizowane są badania.
- 11. Co z terminami składania podań, np. o wyznaczenie egzaminu dyplomowego?
- Wszystkie terminy pozostają niezmienne. Podania oraz ewentualne inne niezbędne dokumenty powinieneś przesyłać drogą elektroniczną na adres mailowy dziekanatu, korzystając z uczelnianej poczty elektronicznej. W razie wymogu dostarczenia oryginałów podań powinieneś przesyłać je pocztą (dotyczy to szczególnie odwołania od decyzji o skreśleniu z listy studentów).
- 12. Jak będzie wyglądać sesja i pozostała część rok akademickiego?
- W skrócie: 25 maja – 23 czerwca 2020 r. – okres zajęć; 24 czerwca – 12 lipca 2020 r. – okres sesji egzaminacyjnej (tylko zaliczenia zdalne); 13 lipca – 30 sierpnia 2020 r. – okres wakacji letnich; 31 sierpnia – 24 września 2020 r. – okres sesji egzaminacyjnej (możliwość organizacji zaliczeń na terenie uczelni w uzasadnionych przypadkach oraz organizacji zajęć bezpośrednich (np. laboratoriów, które nie mogły się odbyć przez internet). Więcej szczegółów znajdziecie w Komunikacie Nr 10: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-nr-102020-rektora-politechniki-lodzkiej-z-dnia-21-maja-2020-r
- 13. Co z przedmiotami, których nie zaliczyło się w semestrze zimowym?
- Będzie można podejść do ich zaliczenia w drugiej części sesji (31 sierpnia - 24 września) - powinny zostać zorganizowane w tej samej formie, co w semestrze zimowym. Każdemu przysługują 2 podejścia do zaliczenia zgodnie z regulaminem studiów.
- 14. Spotkania organizacji studenckich i kół naukowych - czy przy wstrzymaniu działalności mogą organizować spotkania i korzystać z miejsc na uczelni?
- Nie. Organizowanie spotkań możliwe jest jedynie w formie online. Nie jest możliwe również prowadzenie prac badawczych przez członków Kół Naukowych na terenie uczelni w okresie zawieszenia zajęć.
- 15. Czy zajęcia zdalne mogą być prowadzone na innych platformach niż Wikamp?
- Tak. W kwestii wyboru platformy lub innych programów wykorzystywanych do prowadzenia zajęć online prowadzącym pozostawiono wolny wybór.
- 16. Nie zdążyłem podbić legitymacji. Czy mogę to nadal zrobić?
- W tej chwili nie jest to możliwe, ale też nie ma takiej konieczności - decyzją Ministra NiSW Twoja legitymacja zachowa ważność praktycznie do końca listopada bieżącego roku i nie trzeba w związku z tym podejmować żadnych działań.
- 17. Co z podpisywaniem umów z uczelnią w związku z rozpoczęciem studiów II stopnia od tego semestru?
- Ostateczny termin na podpisanie umowy jest przesunięty o okres zawieszenia zajęć - aktualnie nie ma możliwości jej podpisania.
- 18. Co ze studentami, którzy mają teraz 3 miesiące stażu? Czy oni mają zostać w domu, czy nadal chodzić na te staże?
- Studenci obecnie odbywający praktyki mają możliwość ich zawieszenia, a decyzję o zaliczeniu dotychczas zrealizowanej części praktyki podejmuje Prodziekan ds. studenckich. Szczegóły dostępne są w komunikacie pod linkiem: http://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-prorektora-ds-ksztalcenia-w-sprawie-realizowania-obowiazkowych
- 19. Co z organizacją praktyk lub staży w najbliższe wakacje?
- Należy je w miarę możliwości odbyć. Jeśli nie uda się znaleźć pracy w ramach stażu, opiekun praktyk może zaproponować inną formę ich zaliczenia.
- 20. Co ze składaniem podań o stypendia socjalne i rektora?
- Jak najbardziej jest to możliwe, na kilka różnych sposobów: 1. Drogą elektroniczną poprzez przesłanie czytelnych skanów lub zdjęć oryginału wydrukowanego wypełnionego i podpisanego wniosku oraz wszystkich wymaganych dokumentów (zaświadczeń, oświadczeń itp.) stanowiących załączniki do wiadomości e-mailowej wysyłanej z poczty elektronicznej PŁ na adres res@adm.p.lodz.pl lub rss@adm.p.lodz.pl. Konieczne jest wtedy wysłanie ich również pocztą tradycyjną na adres Sekcja Obsługi Świadczeń PŁ, ul. Żeromskiego 116, 90-924 Łódź. 2. Podania można również przesłać na elektroniczną skrzynkę podawczą Politechniki Łódzkiej na platformie ePUAP: /PolitLodz/SkrytkaESP podpisanych podpisem elektronicznym plików zawierających dokumenty. 3. Pliki z podaniami można podpisać podpisem elektronicznym profilu zaufanego z wykorzystaniem narzędzia dostępnego na stronie: https://moj.gov.pl/uslugi/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER i przesłać je jako załączników drogą mailową na wskazane wcześniej adresy. Opisane procedury dotyczą również ubiegania się stypendium specjalne czy zapomogę. Studentów I semestru studiów II stopnia ubiegających się o stypendium rektora obowiązuje termin do 24 kwietnia na złożenie podań.
- 21. W związku z zaistniałą sytuacją mam problemy finansowe. Czy mogę skorzystać z pomocy z Uczelni?
- Tak, w takiej sytuacji można ubiegać się o zapomogę. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rekomenduje uczelniom, aby studenci składający wnioski o jednorazową zapomogę mogli uzasadnić je nadzwyczajnymi okolicznościami związanymi z obecną sytuacją. Podanie można złożyć w sposób opisany w odpowiedzi na poprzednie pytanie. Wzór wniosku dostępny jest na stronie: https://www.p.lodz.pl/pl/stypendium-dla-osob-niepelnosprawnych-zapomoga-dla-studentow-uczestnikow-studiow-doktoranckich-pl-r
- 22. Co z opłatami za czesne na studiach niestacjonarnych?
- Zasady i wysokości uiszczania opłat za zajęcia na studiach niestacjonarnych nie ulegają zmianom. Terminy uiszczania płatności zostały przesunięte o 45 dni kalendarzowych.
- 23. Czy płatności za powtarzane przedmioty zostaną zmienione?
- Zasady i wysokości uiszczania opłat za powtarzanie zajęć nie ulegają zmianom, natomiast terminy uiszczania płatności za powtarzanie zajęć w semestrze letnim zostały przesunięte o 45 dni kalendarzowych.
- 24. Co z opłatami za akademik?
- Jeżeli dokonałaś(eś) wcześniej opłaty za marzec, zostanie ona przesunięta i uwzględniona w opłatach za kolejne miesiące. Jeśli wyjechałeś i nie uiściłeś opłaty, nie musisz tego robić. Nie obowiązuje Cię ona za okres zawieszenia zajęć bezpośrednich na Politechnice Łódzkiej (jeśli nie przebywasz w jego trakcie w akademiku) i zostanie to uwzględnione w późniejszych rozliczeniach.
- 25. Wyprowadziłem się wcześniej z akademika, ale część rzeczy zostawiłem na miejscu. Kiedy będzie można je odebrać?
- Jest to już możliwe. Dzień i godzinę odbioru należy ustalić telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej z administracją DS z zastrzeżeniem, że w danym dniu może zostać zrealizowany maksymalnie odbiór rzeczy przez 6 studentów z danego domu studenckiego. Odbiór rzeczy i zdanie zajmowanego pokoju odbywa się według zasad obowiązujących przy trwałym wykwaterowaniu mieszkańca. Więcej szczegółów w informacji: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/informacja-nr-7-prorektora-ds-studenckich-politechniki-lodzkiej-z-dnia-5
- 26. Chciałbym wrócić do akademika, ponieważ poza studiami pracuję w Łodzi. Czy jest to możliwe?
- Na ten moment władze uczelni nie wyraziły na to zgody z powodów bezpieczeństwa. Nasze akademiki nie są przystosowane pod kątem zapewnienia wszystkich wymogów sanitarnych rekomendowanych przez GIS. Im więcej w nich ludzi, tym większe ryzyko wystąpienia przypadku zarażenia lub ogniska zarażeń i objęcia całego akademika kwarantanną. Gdy tylko coś sie w tej sprawie zmieni, przekażemy bezzwłocznie informacje o tym.
- 27. Kto obecnie w ogóle może wrócić do akademika?
- Stosowny wniosek do Dyrektor OA mogą złożyć: studenci ostatniego semestru studiów oraz doktoranci, którzy w celu realizacji pracy dyplomowej lub badawczej niezbędnie potrzebują wykorzystywać infrastrukturę badawczą Uczelni; studenci realizujący praktyki przewidziane w programie studiów na terenie Łodzi. W okresie od dnia 29 sierpnia do 27 września 2020 r. przewiduje się wznowienie zakwaterowania dla osób, które posiadały prawo do zakwaterowania, ale opuściły domy studenckie w związku z zawieszeniem zajęć w Uczelni. Więcej szczegółów w komunikacie: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-nr-122020-rektora-politechniki-lodzkiej-z-dnia-21-maja-2020-r
- 28. Czy tzw. "małe wnioski" o zakwaterowanie na przyszły semestr będą rozpatrywane?
- Tak, można je składać od 1 czerwca na dotychczasowych zasadach, w formie elektronicznej.
- 29. Czy po powrocie do Polski mogę realizować przedmioty z zagranicznej uczelni w ramach Erasmusa?
- Jeśli tylko uczelnia zagraniczna daje taką możliwość, nic nie stoi na przeszkodzie.
- 30. Czy gdy sytuacja się uspokoi, będę mógł wrócić na uczelnię zagraniczną, aby dokończyć mój semestr mobilny?
- Obecnie nie ma regulacji, które miałyby uniemożliwić powrót na uczelnię zagraniczną i dokończenie semestru, należy jednak liczyć się z tym, że w każdej chwili mogą się pojawić decyzjew lub zalecenia zarówno na szczeblu europejskim jak i krajowym, które mogą tę kwestię utrudnić i skomplikować. Sama uczelnia zagraniczna będzie mogła zdecydować o tym, aby studenci zagraniczni nie wracali już dokończyć bieżący semestr. Innymi słowy, możliwość powrotu na uczelnie zagraniczne jest bardzo niepewna.
- 31. Co z przedmiotami, których nie realizuje w pełni zdalnie w uczelni zagranicznej w sytuacji, gdy wróciłem już do Polski i powrót za granicę okaże się niemożliwy?
- Aby móc w pełni zaliczyć realizowane przedmioty, powinieneś odrobić ich część praktyczną w PŁ po powrocie do normalnego trybu zajęć.
- 32. Czy biblioteka PŁ jest czynna?
- Tak, od 11 maja. Działa w ograniczonym zakresie i na specjalnych zasadach opisanych w komunikacie: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-dotyczacy-czesciowego-zniesienia-ograniczen-w-pracy-biblioteki
- 33. Czy kary za nieterminowe zwrócenie książki do Biblioteki PŁ będą naliczane?
- Nie, do czasu przywrócenia kształcenia w Uczelni w formie bezpośredniej nie będą dokonywane naliczania opłat za nieterminowy zwrot.
- 34. Jak wygląda kwestia opłat za parking? Czy za niewykorzystana kartę parkingowa będzie można ubiegać się o zwrot pieniędzy?
- Tak, będzie można ubiegać się o zwrot pieniędzy, natomiast nie ma jeszcze szczegółowych postanowień w tej sprawie.
- 35. Gdzie znajdę wniosek o powrót do Domu Studenta?
- Możesz go pobrać stąd: Wniosek o powrót do Domu Studenta
- 36. Gdzie znajdę podanie o zgodę na prowadzenie badań do pracy dyplomowej?
- Możesz go pobrać stąd: Podanie o zgodę na prowadzenie badań do pracy dyplomowej
- 37. Gdzie znajdę podanie o zgodę na prowadzenie badań do projektu?
- Możesz go pobrać stąd: Podanie o zgodę na prowadzenie badań do projektu